8. huhti, 2015

Vaalien alla

Tänään alkaa eduskuntavaalien ennakkoäänestys. Muistakaa äänestää kalateiden rakentamiseen positiivisesti suhtautuvia ehdokkaita. Tiedättehän myös puolueet, jotka ovat vielä muistojen yössä näissä asioissa.

Eilen 7.4. tehtiin kaksi suotuisaa päätöstä kalateiden puolesta. Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi eilen esityksen kalateiden rakentamisesta Helsingin energiayhtiöiden omistamiin voimaloihin. Myös Kiskonjoen kalatiesopimus allekirjoitettiin eilen. Kaksi erilaista jokea. Mikä valtava potentiaali Kymijoella onkaan. Vanhasta likaviemäristä on puhdistumisen jälkeen syntynyt todellinen helmi. Miten paljon hienoja koskipaikkoja joessa onkaan vaelluskaloille kutea. Kalastusmatkailua, yrittämistä, luontomatkailua. Kiskonjoki on monelle tuntematon. Kuitenkin Pohjanlahdesta lähtevä joki vapautuessaan mahdollistaa vaelluskalojen nousun aina Karkkilaan saakka.

 

Viime vaalikaudella koimme ennennäkemättömän kalastuskeskustelun vaelluskaloista ja kalojen suojelusta. Ministeri Petteri Orpo teki valtavn työ uudessa kalastuslaissa, jonka Keskusta, RKP ja Perussuomalaiset yrittivät voimakkaasti torpata. Pelko seuraavsta vaalikaudesta on aiheellinen, sillä maatalusministeriön portaita saattaa nousta Keskustan Sirkka-Liisa Anttila minkkipuuhkassaan. Ei kaikkia Orponkaan puolueen jäseneniä voi parhaallla mahdollisella tavalla kiittää kalatieasioissa. Kuitenkin Orpo kannattaisi äänestää ehdottomasti jatkokaudelle. Hyvä puhe seminaarissa maaliskuussa messukeskuksessa aiheesta.

 

Hyvää työtä kalatieasiossa ovat tehneet ainakin Riku Eskelinen, Eero Heinäluoma. Pekka Haavisto, Emma Kari. Lasse Männistö, Jukka Relander, Pertti Salolainen, Johanna Sumuvuori ja Antero Vartia. Moni muukin on ollut näin vaalien alla aloitteellinen, mutta en ole aivan varma heidän vilpittömyydestään, jos he ilmestyvät Nopeantoiminnan joukkoihin vain muutama päivä vaalien alla.

 

Kuitenkaan kalatiet eivät yksin pelasta vaelluskaloja. Jos kalateissä ei juoksuteta tarpeeksi vettä eivät kalat nouse niitä pitkin. Sain eräältä blogin lukijalta hyvän vihjeen. Ei kalateiden vedenjuoksutusta voisi sitoa EU direktiiviin. Vähimmäistaso mikä pitäisi aina juoksuttaa kalateissä, jotta vaelluskalat pystyisivät nousemaan niitä pitkin. Seuraavalla vaalikaudella odotamme Vanhankaupunginkosken padon purkamista. Pato, jota koskaan ei olisi saanut lupien puolesta rakentaa. Lupa on annettu vain kahdelle myllynkivelle. Saisimme kosken, jonka juurelle Helsinki on aikoinaan syntynyt. Koskea olisi valttikortti myös maailmalle.

                   Kalamiehet muistakaa äänestää oikein