18. joulu, 2014

Venäjän kauppa

Venäjän kauppa sakkaa oikein kunnolla. Rupla syöksyy kuin Vogan vesi, mutta Putinin pokka pitää. Tavallisille ihmisille lasku on kuitenkin kova. Valuuttalainoina otetut lainat syöksevät ihmiset perikatoon. Samanlaista se oli meilläkin vapaan markan aikana. Devalvaatiolla hoidettiin potilasta, mutta samalla tehtiin aina sadoista tuhansista suomalaisista kehärääkkejä.

Suomessa on vuosia kerottu, kuinka Venäjällä kauppa kasvaa rajattomasti. Suomalaiset yritykset ovat joukolla investoineet Venäjälle. Kun Venäjä pani edellisen kerran hanat kiinni, ei opittu mitään. Venän kauppa kutistui ja kansa kärsi. Meillä ei vieläkään osata ponnistaa Euroopan suurille markkinoille. Siellä myynti olisi tasaisempaa vuodesta toiseen. Tosin niille markkinoille ei ole aivan helppoa päästä. Tarvitaan uusia innovaatioita. Elintarvikealalla tämä tarkoittaa kokonaisuutta pakkauksesta lähtien. Oma peräinen pakkaus, hyvä ja omaperäinen tuote, hyvät myyntimiehet ja pitkaiakainen tavoite. Usean vuoden ponnistus. Matkimalla muita ei varmasti päästä pitkälle. Suomessa puhutaan aina vain elintarvikkeista. Kuitenkin sen osuus viennistä Venäjälle oli viime vuonna vain 7,3 %. Niin ja vienti Venäjälle oli jo 2013 5,11 miljardia alijäämäinen. Se siitä suuruudesta ja ihanuudesta.

Suomesta on vuosien varrella hävinnyt tekstiiliteollisuus, kenkäteollisuus ja tupakkateollisuus. Kohta meillä ei ole täällä, kuin Ely-keskuksia ja työvoimatoimistoja. Luultiin pitkään, että Venäjälle tehtävät pitkät sarjat pelastavat kaiken. Ei vaadittu laatua ei muodikkuutta ei markkinointia. Ei, tarvitaan myös suunnttelua, innovaatioita, uusia yrittäjiä ja innostumista. Meidän on päästävä uusille markkinoille eurooppaan ja Lähi-Itään. Kiina on kauppakumppanina vähän sama kuin Venäjä. On ja off. Kun valot sammuvat kukaan ei voi tehdä mitään. Meillä pitäisi lopetaa ruikuttaminen ja kääriä hihat. Nyt olisi suurten innovaatiokilpailujen aika. Tarvitaan uudistumista, uskallusta ja perustyötä. Kokoukset pannaan ja baanalle tekemään myyntityötä. Uusia kilpailukykyisiä tuotteita. Jossain on aina markkinoita. Vanhat 70-luvun politikot ei meiltä meitä millään pelasta. Tarvitaan uutta tekemistä ja yrittämistä. Ja ennen kaikkea byrokratian alasajoa. Virkamiehet eivät elätä yrityksiä. Sen sijaan yritykset joutuvat elättämään kasvavan virkamieskunnan.