7. elo, 2015

Keräilykohteena matkailujulisteet

Matkailujulisteet ovat graafisina muotoilu tuotteina mielenkiintoisia keräilykohteita. Kerätäkkö sitten alkuperäisiä vai uusio painoksia, siinäpä pulma. Uudet ovat edullisia, mutta vanhat maksavat huomattavasti enemmän. Niinhän se on kaikissa muissakin keräilytuotteissa. Julisteet lähtivät nousukiitoon Euroopassa 1890-luvulla. Ensin Jules Cheret kehitti väriglitographiaa ja sitten Toulouse Lautrec teki kuuluisan "Punaisen Myllyn" julisteen. 

Matkailujulisteet tulivat suosituksi 20-luvulla. Niillä tehtiin ihmiset uteiiaksi matkustamaan eksoottisiin paikkoihin. Matkailujulisteiden kulta aika oli 20-luvulta toiseen maailmansotaan asti. Sveitsi oli yksi edelläkävijöitä julistetaiteessa, sillä matkailijoita piti saada maahan. Siellä hallitus edisti painotuotteiden ja julisteiden osaamista.

Myös Pohjoismaissa osattiin tehdä matkailujulisteita. Muistamme Scandinavia Air Expressin julisteet. Suomalaisissa matkailujulisteissa toistuivat teemoina vesi, metsä, kalastus, linnut, saaristo, talvi ja lumi. Aerolla oli monta komeaa julistetta. Mielenpainuvimpia ainakin minulle olivat Eric Bruunin Finnairille suunnittelemat julisteet. Aitoja vanhoja julisteita myydään suurimmissa huutokaupoissa ja aivan nappikaupasta ei ole kysymys. Siellä ajoittain näkee myynnissä myös vanhoja suomalaisia matkailujulisteita.

 Kuva: Archives New Zeland. Juliste vuodelta 1931.