21. syys, 2015

Suomi yhtenäisenä

Pariisin vuoden 1900 maailmannäyttelyssä Suomella oli oma paviljonki, mitä Venäjällä ei katsottu hyvällä. Suomi toimi yhtenäisesti omien tavotteiden puolesta. Näyttelyssä kävi yli 50 miljoonaa kävijää ja siellä tuotteitaan esitteli 76000 näytteilleasettajaa. Tuolloin Suomi osasi esitellä omia tuotteitaan ja myydä niitä. Miten nykyään? Suomen paviljongin olivat suunnitelleet arkkitehdit Armas Lindgren, Herman Gessellius ja Eliel Saarinen. Akseli Gallen oli suunnitellut paviljongin freskot. Esillä oli myös Iris-keramiikkaa ja huonekaluja, Herrman Renfosin kalatusvälineitä, Lignell Piispasen likööriä ja Arabian posliinia. Pitäisikö Suomen uudestaan löytää yhtenäisyys kansakuntana ja oppia valmistamaan kaupaksi meniviä tuotteita? Hyvätkään tuotteet eivät menesty ilman loistavaa markkinointia. Hyvä myyntimies on myös kullararvoinen käyntikortti yritykselle. Vain yrittämällä voimme selättää nykyisen taantuman. Siinä ei auta Kalevan aikaiset itkuvirret, on toimittava.

 Kuvattu Akseli Gallen-Kallelan museossa.